Alive tactics by Franciskus Urban

Alive tactics by Franciskus Urban

Något litet om det mesta och nödvändigaste i livet

+

Gud roastas i kyrkan. Ateister klappar händerna.

Mitt livPosted by Urban Fri, November 16, 2012 12:18:06


Universitetskyrkan i Malmö iscensätter tillsammans med ståupkomiker en grillning ('roasting') av Gud. Arrangören beskriver själv arrangemanget som "en komisk grillning där bland andra Magnus Betnér ställer den Allsmäktige till svars för den paternalistiska, rasistiska gudsbild som avslöjas i Ebba Gröns punkklassiker Häng Gud."

När jag igår första gången läste artikeln i Kyrkans tidning (längre ner finns länkar till allt jag refererar till) lät jag bli att reagera. Detta för att inte spela dem i händerna: Att få reaktioner och uppmärksamhet är, som jag bedömer det, hela poängen med showen. Men idag inser jag att det inte blev några reaktioner alls; inget kritiskt bemötande. Inte i de medier jag följer. Detta måste, menar jag, bemötas och problematiseras. Samtidigt ställer jag mig frågan om de frågor och känslor som väcktes hos mig är helt obefogade - om det bara är jag som är känslig? Men jag undrar: vad är det som händer? Vem är det som sätter agendan?

Jag vill här ta upp några saker som jag anser är problematiska, nämligen:
1) Sakfel som leder fel
2) Är det OK att en präst häcklar Gud?
3) Vad är en Gudsbild och är det OK att om bilden är feminin göra den mindre än om den är maskulin eller neutral?

Sakfel
Redan inledningsvis begås ett generalfel då det talas om att Gud skall ställas till svars för de dumheter som människan har begått. Jag kan nämligen inte se uttryck som rasism och paternalism som annat än mänsklig dumhet. För så vitt jag vet är Gud kärlek (2 Mos 34:6, Ps 86:15, 1 Joh 4:8) och för att kunna säga att Gud är rasist vet man antingen mer om Gud än Gud själv, eller så är man fel ute. Det är alltså människan som skall ställas till svars för att genom historien ha missbrukat Guds namn och för de dumheter detta har lett till.

En präst som i kyrkan häcklar Gud. Är det OK?
Låt mig först göra klart att det inte behöver vara fel att ifrågasätta Gudsbilder. Detta för att de är skapade av människan i försök att beskriva Gud. Det är heller inget fel i att tvivla - det gör vi alla ibland.

Att som präst, d v s avdelad och vigd för att ansvara för viktiga delar i Kyrkans liv, ena dagen genomföra en show i kyrkorummet där syftet är att häckla den Gud som alla kristna tillber, för att nästa dag i samma kyrkorum fira eukaristin, Herrens Heliga Måltid tycker jag ger trovärdighetsproblem.
Eller; att ena dagen ifrågasätta Gud och nästa dag förmedla Hans välsignelse.
Eller; att ena dagen grilla Gud och nästa dag i själavårdssamtal bottna i Hans nåd.

Då Gud blir kvinna då blir hon också mindre värd. Eller?
I artikeln i Kyrkans tidning står att det är mer spännande med "Gud moder, vanmäktig" än med "Gud Fader Allsmäktig". Jag är inte feministteolog, men var det verkligen meningen att Gud beskriven i femininum upphör att vara allsmäktig? Speglar den skrivningen en viss syn på kön, eller lät det bara roligt?

Gud har naturligtvis inget kön. Gud är större.

Vem sätter agendan?
Kyrkan står inte och faller med detta. Jag tror inte att Gud blir stött i kanten heller. Det är trots allt ingen vred och fördömande Gud jag tror på. Däremot är han Allt och värd vår djupaste respekt (för att använda ett modernt och slitet uttryck); all vår tillit, tillbedjan och ära. Därför blir ett arrangemang som denna 'grillning' problematisk. I alla fall för mig.

Jag tror inte heller att arrangemang och förhållningssätt som dessa leder till ökat intresse för religion i allmänhet eller Kyrkan i synnerhet. De reaktioner jag hittills har sett till följd av artiklarna om arrangemanget är i stil med "Bra, på honom bara", "vi behöver inga gudar" och "ta med Allah". Ateister och människor utan djupare kunskap om detta ämne står och klappar händerna.

Min slutsats är att detta leder till att ytterligare stärka bilden av Svenska kyrkan som otydlig och spretig och en plattform för underhållning och individuellt tyckande.

Ann Heberlein, som såg skall vara med vid arrangemanget (hon har föreläst på flera kurser jag gått i etik och hon är en bra lärare), skrev för litet sedan i en krönika i Sydsvenskan att man efter en gudstjänst i SvK känner sig "tom, likgiltig och otillfredsställd". Hon föreslog som medicin bl.a. rökelse. Hoppas det inte var grill-os och brandrök hon avsåg.



Nedan, länkar till de texter och artiklar jag refererar till:

http://debatt.svt.se/2012/11/15/nu-grillar-vi-gud-i-kyrkan/

http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/gud-utsatts-grillning-i-malmo

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/hur-vore-det-med-rokelse/

  • Comments(0)//blogg.a-tac.se/#post183